Vypuknutie ochorenia COVID-19 v provincii Kuang-tung na juhu Číny
spôsobilo preťaženie prístavov v regióne. V dôsledku toho došlo k
oneskoreniu dodávok, čo ešte zvýšilo napätie v globálnych dodávateľských
reťazcoch. A vyriešenie týchto problémov môže trvať veľa mesiacov.
Problémy v Kuang-tungu sú len ďalšími zo série ťažkostí v tomto odvetví.
Lodné spoločnosti zápasia s dramatickými výkyvmi v dopyte, ktoré
odštartovala pandémia, ako aj s dôsledkami nedávneho zablokovania
Suezského prieplavu.
Globálna povaha tohto odvetvia a nedostatok voľných kapacít znamenajú,
že problémy v jednom regióne môžu vyvolať "domino" efekt na celom svete.
Medzinárodný kontajnerový terminál Jen-tchien je jedným z mnohých
prístavov v regióne Šen-čen, ktorý je dôležitou bránou pre vývoz z delty
Perlovej rieky, významného čínskeho výrobného a technologického centra.
Od konca mája terminál fungoval len na zlomku svojej bežnej kapacity.
Jeho prevádzka bola obmedzená v snahe dostať pod kontrolu šírenie nového
koronavírusu. To viedlo k "zápche" na mori, pričom desiatky lodí museli
čakať pred prístavom, kým nebudú k dispozícii kotviská.
V uplynulých dňoch boli lode smerujúce do prístavu Jen-tchien odklonené
do ďalších terminálov v okolí, ale ani to problémy s meškaním dodávok
nevyriešilo.
Táto "kríza" v prístavoch v južnej Číne je ďalšou ranou pre odvetvie
lodnej dopravy po viac ako ročnom zápase s dôsledkami pandémie.
Po dramatickom spomalení lodnej dopravy vlani na začiatku pandémie
nasledovalo prudké oživenie aktivity, keďže zákazníci, ktorí nemohli
cestovať alebo sa socializovať, si objednali viac spotrebného tovaru.
Náhle skoky v dopyte však "vykoľajili" jemne vyvážené dodávateľské
reťazce. Prístavy v Európe a Severnej Amerike sa upchali, keď sa do nich
nahrnulo príliš veľa lodí súčasne, zatiaľ čo zásoby prázdnych
kontajnerov na nové zásielky "vyschli", pretože príliš veľa z nich
uviazlo pri prístavných hrádzach po celom svete.
Následne došlo v marci 2021 k zablokovaniu Suezského prieplavu.
Uzatvorenie jednej z najrušnejších námorných trás na svete zdržalo
stovky lodí. A keď sa prieplav znovu otvoril, náhly príchod zmeškaných
lodí spôsobil nové preťaženie európskych uzlov, ako sú Rotterdam a
Antverpy.
Jedinou nádejou je tak čo najrýchlejšie zlepšenie situácie v Jen-tchien.
Odborníci ale varujú, že keď k tomu dôjde, povedie to k nárastu dodávok
z regiónu, čo by mohlo spôsobiť ďalší nával lodí a "upchatie" prístavov
inde vo svete.
Podľa niektorých expertov problémy v kontajnerovej lodnej doprave
potrvajú minimálne ďalších 12 mesiacov. Zvlášť spotrebitelia v Európe a
Severnej Amerike si budú musieť na tovar počkať oveľa dlhšie, ako je
bežné. To zvyšuje reálne riziko nedostatku tovarov pred rušnou vianočnou
sezónou. Obchodníci si totiž aj za "normálnych" okolností zvyknú
objednávať sezónne zásoby z Číny celé mesiace vopred, zvyčajne už koncom
leta.